Afbeelding: Een van de eerste bestuursvergaderingen van TopTutors in 2013
Het “gewoon” anders doen dan hoe bestaande partijen het doen. Dat is eigenlijk wat gezorgd heeft voor het ontstaan van TopTutors. Maar hoe is deze inmiddels landelijk opererende organisatie eigenlijk ooit tot stand gekomen? In dit artikel nemen we je graag mee door onze ontstaansgeschiedenis!
Bart Bijles
Als startende student begon Bart van Kraaij, bestuurslid van TopTutors, met het geven van bijlessen naast zijn studie bedrijfseconomie. Tegelijkertijd begon hij met het geven van bijlessen aan leerlingen van zijn oude middelbare school. Hij vond het leuk om zijn kennis over te dragen en was er ook nog eens goed in. Al snel sprak het zich rond dat Bart bijles gaf en zijn leerlingen waren tevreden.
“Ik merkte dat leerlingen vragen durfden te stellen, omdat ik benaderbaar was. Immers was ik maar een paar jaar ouder dan zijzelf en had ik het jaar ervoor ook nog gewoon op dezelfde middelbare school gezeten. Vaak kende ik de docenten waar ze het over hadden zelf ook nog en herkende ik de stof waarmee ze bezig waren. Als oud-leerling stond ik dicht bij hun belevingswereld, waardoor alles voor de leerlingen toch een stukje minder spannend werd.” Aldus Bart van Kraaij, één van de oprichters van TopTutors.
Ondernemen
Bart kwam bekend de staan als “Bart Bijles” en kreeg steeds meer aanvragen voor bijlessen. Inmiddels was Bart bezig met zijn masters Accountancy en Strategic Management, waar hij ook zijn liefde voor ondernemerschap ontdekte. Zijn liefde voor onderwijs en zijn passie voor ondernemerschap wist hij uiteindelijk te combineren in een bedrijf “Bijles Maas en Waal”. Een lokale partij voor leerlingen uit zijn eigen dorp.
In zijn eigen dorp was Bart erg succesvol, doordat hij zo dichtbij de school en haar leerlingen stond en hij de lijntjes zo kort mogelijk wist te houden. Maar Bart kon de bijlesvraag niet alleen aan. Via de decaan van zijn oude middelbare school werd hij getipt op andere oud-leerlingen die het misschien ook leuk zouden vinden om actief te blijven rondom hun oude middelbare school.
Bijles, maar dan anders
Kees van der Velden volgde op dat moment de opleiding tot leraar Natuur- en Scheikunde. Zijn vader werkte, net als Barts ouders overigens, in het basisonderwijs. Dat onderwijshart heeft hij zeker geërfd. Ook hij begon met het geven van bijlessen en merkte hoe hij leerlingen echt verder kon helpen.
Doordat hij en zijn medestudenten stage-liepen op middelbare scholen, kreeg hij steeds meer mee van het voortgezet onderwijs en de externe bijlesmarkt. Destijds was bijles nog echt een taboe en zagen veel scholen het als een zwaktebod om met een partij samen te werken. Daardoor zochten ouders en leerlingen bijles buiten school om. Kees zag hoe Bart als oud-leerling betrokken was bij zijn middelbare school en hoe dit van meerwaarde was voor zowel de leerlingen als de school. Zo zag hij: het kan anders. Bijles hoeft niet in de schaduwen plaats te vinden, bakken met geld te kosten en ver buiten school om te gebeuren.
Netwerken van oud-leerlingen als kracht
“We weten al heel lang dat bijles werkt, daarover zijn verschillende onderzoeken verschenen. De één-op-één begeleiding waarbij direct feedback gegeven kan worden aan de leerling zorgt ervoor dat bijles effectief is.” Vertelt Kees enthousiast.
Bijles werkt dus, maar de manier waarop het netwerk vormgegeven wordt kan vaak beter. Bijles vond buiten de scholen om plaats. Daardoor hadden scholen geen zicht op welke leerlingen er bijles volgden. Kees legt uit dat zij dat anders wilden doen: “Wij begeleiden scholen en hun oud-leerlingen bij het opzetten van hun eigen bijlesnetwerk. Op deze manier zijn de lijntjes kort, weet de school wie welke begeleiding krijgt én kan de school invloed uitoefenen op de manier waarop de ondersteuning gegeven wordt.”
Socrates International Honours Society
Niet alleen Kees was inmiddels enthousiast geworden over het idee van een ander soort bijlespartij. Michiel van Erp was ook via de decaan bij Bart terecht gekomen en bijles gaan geven. Naast zijn studie econometrie was Michiel actief binnen de Socrates International Honours Society.
Socrates is een landelijk netwerk van ambitieuze en getalenteerde jongeren. Jaarlijks belonen ze de tien procent best presterende afstuderende leerlingen en studenten van Nederland met een officiële uitnodiging voor het netwerk. Het doel van Socrates was en is om gemotiveerde studenten mogelijkheden te bieden om zich professioneel te ontwikkelen. Daarvoor werkt Socrates samen met verschillende scholen in het voortgezet onderwijs. “Socrates heeft ons geholpen om onze ideeën met schoolleiders te delen,” vertelt Michiel. “Toen bleek dat veel scholen het met ons eens waren dat het anders kon!”
Kees vult aan: “We realiseerden ons dat, als we écht achter de inzet van oud-leerlingen stonden, we daar ook moesten beginnen. We stuurden alle studenten van het Socrates-netwerk een mail: Wil je een bijlesorganisatie op je oude school opzetten? Enkele minuten na versturen bewoog de mailbox! Ongeveer 200 studenten wilden dit wel opzetten. We hebben de scholen met de meeste respons benaderd. Dit verklaart waarom onze eerste school het Varendock was en de tweede het OSG Sevenwolden!”
Verder dromen
Bart, Kees en Michiel besloten om samen een landelijke organisatie op te zetten als zusterorganisatie van het “Bijles Maas en Waal” van Bart. Deze organisatie ging TopTutors heten. Inmiddels is TopTutors uitgegroeid naar een organisatie waardoor meer dan tienduizend leerlingen succesvol geholpen zijn met bijlessen. Dat doen we met behulp van een groot aantal partnerscholen door het hele land. Als bestuurders zijn Bart, Kees en Michiel nog actief, maar al jaren werken zij met een enthousiast team van landelijk coördinatoren op kantoor.
Er is dus veel veranderd, maar wat niet veranderd is, is waar wij voor staan: betaalbare, laagdrempelige bijlessen, dichtbij de school, waar alle betrokkenen profijt van hebben.