Isabel van der Dussen is sinds 2019 tutor en geeft bijles aan meerdere leerlingen die nu in hun examenjaar zitten. Nu het (centrale) examen dichterbij komt, zijn wij benieuwd hoe zij dit als tutor ervaart.
Van brugklasleerlingen tot eindexamenleerlingen
We vroegen haar waarom ze ooit begon met bijles geven. Daarop begint ze meteen enthousiast te vertellen: “Toen ik begon met bijles geven zat ik zelf nog op de middelbare school. Op dat moment zat ik in vwo 5. Een aantal klasgenoten van mij gaf bijles, en dat leek mij ook wel erg leuk. Toen heb ik me aangemeld en sindsdien geef ik bijles. Inmiddels al zo’n vijf jaar dus en ik doe het nog steeds met heel veel plezier!”
Door de jaren heen heeft Isabel veel verschillende leerlingen geholpen. Ze gaf leerlingen uit verschillende jaarlagen en van verschillende niveaus bijles voor diverse vakken. “Ik heb met brugklassers aan basisvaardigheden gewerkt, maar ook examenleerlingen geholpen met het voorbereiden van hun examens. Dit jaar geef ik aan drie eindexamenleerlingen bijles. Twee van hen doen dit jaar hun havo eindexamen, Britt en Meike. Daarnaast gaat één leerling, Emma, het vwo eindexamen maken. Aan alle drie geef ik wiskunde bijles. Extra bijzonder voor mij is dat Meike mijn allereerste bijles leerling was in 2019. Haar heb ik dus echt zien (op)groeien de afgelopen jaren!”
Samen naar de examens toeleven
“Er is wel een verschil met examenleerlingen en niet-examenleerlingen.” Vertelt Isabel over het geven van bijlessen aan examenleerlingen. Ze merkt een verschil in het prestatiegevoel dat de leerlingen hebben. “Aan het begin van het schooljaar merk je dat nog niet zozeer, maar na de kerstvakantie is dat wel duidelijk aanwezig. Als tutor leef je erg met leerlingen naar de examens toe en probeert ze zo goed voorbereid mogelijk het examen in te laten gaan,” gaat ze verder.
“Waar ik ook veel aandacht aan besteed is zelfvertrouwen opbouwen bij de leerlingen. Het examen zien ze vaak als iets heel groots, en dat maakt het dan ook erg spannend voor ze.” Zo probeert Isabel haar leerlingen niet alleen inhoudelijk, maar ook mentaal voor te bereiden op een succesvol eindexamen.
Hulp op maat: ook voor de examens
De invulling van de bijlessen bij examenleerlingen is anders dan bij leerlingen in andere leerjaren. Na de laatste toetsweek overlegt Isabel altijd met examenleerlingen waar behoefte aan is om zo goed mogelijk voorbereid te zijn op het examen.
De inhoud van de bijlessen verschilt daardoor nog wel eens: “Zo maak ik met Britt vaak samen examenopdrachten, soms gaan die over een specifiek onderwerp, maar dit kan ook heel algemeen zijn. Met Meike maken we een begin aan een examen, dat zij vervolgens zelf afmaakt. Achteraf stelt ze dan vragen over wat ze niet (helemaal) begreep. Emma maakt de examens zelfstandig voor de bijles, zij gebruikt de bijles dan specifiek om vragen te stellen over de opdrachten die niet (helemaal) gelukt waren.”
Ook tijdens het centrale examen heeft Isabel contact met haar leerlingen: “Nu doe ik zelf de Lerarenopleiding Wiskunde, dus ik vind het zelf ook altijd de examens heel interessant, ik maak de examens ook en heb ik het er even met ze over.”
En dan: de uitslag!
Niet alleen voor de leerlingen zelf heel spannend, maar ook als tutor wil je de examenuitslag niet missen: “Mijn bijlesleerlingen hielden me altijd op de hoogte, niet alleen bij de examens maar ook bij de schoolexamens qua cijfers. Dus ik krijg ook zeker te horen of ze geslaagd zijn, dan ben ik altijd supertrots op ze!”