Op dit moment zijn er ongeveer 1.300 bijleskoppels die elkaar regelmatig fysiek of digitaal zien voor bijlessen. Dat is natuurlijk nog een beetje abstract, dus gingen we in gesprek met leerlingen en tutors over de bijlessen. Hieronder hebben we één van deze bijleskoppels uitgelicht.
Bijles van een oud-leerling
Floor, ten tijde van het interview leerling in 2 havo, (rechts op de foto) en Rachel, tutor en student pedagogische wetenschappen (links op de foto) vertellen ons over hun ervaringen.
Sinds het begin van het schooljaar krijgt Floor ongeveer één keer per week bijles van Rachel voor rekenen en wiskunde. Floor vertelt dat dat goed bevalt: “Rachel was meteen heel aardig en rustig. Ik durfde bij haar meer vragen te stellen dan in de klas. Het is heel persoonlijk, omdat ze me echt begeleidt bij wat ik moeilijk vind. Het voelt niet zo zakelijk en kan echt op maat.”
Rachel heeft zich als oud-leerling van haar middelbare school ingeschreven om bijles te gaan geven aan de huidige leerlingen. Floor geeft aan dat ze dat heel fijn vindt: “Als we het hebben over dingen die ik op school meemaak, snapt ze precies waar ik het over heb. Het zorgt voor een stukje herkenning en vertrouwen.”
Vooruitgang en vertrouwen
Op de vraag of ze een verschil merkt tussen nu en voordat ze met bijlessen begon, knikt Floor instemmend: “Ik snap er nu veel meer van. Vorig jaar had ik het gevoel dat ik toch veel zelf uit moest zoeken, dat lag natuurlijk ook aan de situatie omtrent corona. Samen kijken naar wat ik moeilijk vind is superfijn. Nu sta ik voor rekenen een 7,4 en ook voor wiskunde ben ik een heel stuk vooruit gegaan.”
We vragen Floor of ze denkt dat dat komt door de bijlessen of dat dit ook aan haar eigen ontwikkeling en het afnemen van de corona-invloed komt. “Vorig jaar deed ik ook superhard mijn best, maar alleen lukte het gewoon niet. Nu heb ik bijles en merk ik dat ik er echt meer vertrouwen in heb. Dat ligt denk ik wel voor 95 procent écht aan de bijlessen. Dan denk ik toch wel eens: had ik dat maar eerder gedaan.”
Dat Floor een harde werker is, beaamt ook Rachel: “Ze weet precies wat ze kan en wat ze nog moet leren, stelt veel vragen en is super gedreven. Ze stelt zichzelf realistische doelen en wil daar ook graag voor werken.” Verder voegt Rachel toe dat Floor het afgelopen jaar veel vooruitgang geboekt heeft: “Ze was in het begin echt op zoek naar handvatten. Alle opdrachten maakten we volledig samen en ze voelde zich daar nog niet zo zeker in. Inmiddels merk ik dat Floor in hoofdstukken verbanden herkent met eerdere opdrachten of hoofdstukken die we eerder in het jaar besproken hebben. Ze legt dus de link met wat ze al geleerd heeft. Dat is ontzettend knap en daarin is ook heel duidelijk te zien hoeveel ze al kan en waar we nog aandacht aan kunnen besteden.”
Trots
“Mijn ouders zien aan me dat ik beter in mijn vel zit en zien me opbloeien. We hebben het samen over hoe de bijlessen gaan en naast dat ik betere cijfers haal, merk ik vooral dat ik me zekerder voel. Eerst ervoer ik best veel stress voor toetsen, maar nu heb ik daar veel meer vertrouwen in. Het maakt me trots om te zien hoeveel vooruitgang ik geboekt heb het afgelopen jaar,” sluit Floor enthousiast ons gesprek af.