Samen met onze partnerscholen en hun oud-leerlingen hebben we tijdens het Nationaal Programma Onderwijs (NPO) prachtige projecten en oplossingen opgezet. Nu het NPO-budget op de meeste scholen geheel ingezet is, verandert soms ook de samenwerking met de school. Wij vinden het super om te zien dat fijne samenwerkingen na het NPO in een andere vorm voortgezet worden.
Voorbeeld: het Norbertus
Een goed voorbeeld van zo’n samenwerking die na het NPO een andere vorm gekregen heeft, is die met het Norbertus te Roosendaal. Managing Tutor Jari Vrijsen vertelt dat in schooljaar 23-24 deze school een deel van het NPO-geld inzette om bijlessen voor leerlingen via TopTutors te bekostigen. Zo droegen de bijlessen bij aan het wegwerken van de achterstanden die tijdens de COVID-19 periode opgelopen waren.
“Het fijne was dat voor de leerlingen de drempel verlaagd werd om bijles te vragen, aangezien de nood hoog was. Dat de meeste leerlingen de tutors al persoonlijk kenden, omdat ze zelf op school gezeten hebben, was extra drempelverlagend,” legt Jari uit.
Samenwerken, maar dan anders
“De NPO-periode hebben we nu achter de rug,” vervolgt Jari, “ik ben erg blij dat we de samenwerking voortzetten!” Dit schooljaar heeft het Norbertus namelijk gekozen voor wat we bij TopTutors een ‘klassieke’ samenwerking noemen. Via TopTutors zijn veelal oud-leerlingen actief rondom school om bijlessen te verzorgen aan leerlingen die op zoek zijn naar betaalbare bijlessen. Als een leerling behoefte heeft aan bijles, kan men zelf contact opnemen met TopTutors. Ouders betalen deze bijlessen zelf.
Ook het Norbertus is enthousiast over de samenwerking met TopTutors: “Toptutors biedt onze alumni de mogelijkheid om tegen een goed tarief bijles te geven aan onze leerlingen. Doordat TopTutors de organisatie uit handen neemt, kun je als schoolleiding gemakkelijk ouders en leerlingen doorverwijzen. De oud-leerlingen kennen de vakdocenten en de methodes. Zij weten daarom goed hoe de vork in de steel zit en kunnen de leerlingen goed op weg helpen,” laten zij ons weten.
Ode aan de oud-leerling
De voordelen van het werken met oud-leerlingen onderstreept ook Jari: “Hetgeen de samenwerking tussen het Norbertus en TopTutors zo fijn maakt, is dat de meeste tutoren die actief zijn rondom het Norbertus, ook op deze school gezeten hebben. Dat heeft veel voordelen: voor docenten is het makkelijk om zich bij mij te melden als er een keer iets is, aangezien ik als oud-leerling ook een bekend gezicht ben voor de meeste docenten. Tutors weten daarnaast precies hoe de gang van zaken op school is, waardoor ze vaak ook de pijnpunten precies kennen. Moeilijke stof in een ander daglicht plaatsen, waardoor de leerling het wel begrijpt, wordt daardoor makkelijker.”