TopTutors werkt al jaren samen met het Coornhert Gymnasium te Gouda. Een categoraal gymnasium dat ongeveer 700 leerlingen uit Gouda en omgeving onderwijs biedt. Samen met het Coornhert Gymnasium bouwde TopTutors een bijlesnetwerk van oud-leerlingen rondom school op. Bij die oud-leerlingen hoorden ook de zusjes Ploum.
Claire Ploum, Managing Tutor rondom het Coornhert Gymnasium vertelt dat ze een ontzettend genoten heeft van haar tijd op het gymnasium: “Ik was betrokken bij veel verschillende projecten die school organiseerde. Zo nam ik deel aan de toneelgroep, deed ik mee aan talentwedstrijden en speelde ik in een schoolbandje. Dat allemaal naast de lessen die ik er volgde. Ik denk dan ook met warme herinneringen terug aan mijn tijd op het Coornhert.”
Stilzitten zit niet in de familie
Inmiddels studeert Claire rechten in Leiden. Ze zit op kamers en is nog steeds druk met al haar hobby’s. “Ik zit niet graag stil en vind het fijn om altijd bezig te zijn,” vertelt ze. “Dat is er bij ons met de paplepel ingegoten, want mijn ouders zijn precies zo.” Claire is dan ook niet de eerste Ploum die via TopTutors verbonden blijft aan school. “Mijn zus Emma was Managing Tutor voordat ik het stokje van haar overnam. Zij had moeite met afscheid nemen van de organisatie en wilde haar begeleider Ivar vanuit TopTutors niet met lege handen achterlaten. Ook voor het Coornhert vond ze het belangrijk dat het bijlesnetwerk goed overgedragen werd. Zo kwam het dat ze mij vroeg om het stokje van haar over te nemen!”
Managing Tutor zou een perfecte bijbaan zijn voor Claire, die net klaar was op school, van haar studententijd wilde gaan genieten en eigenlijk graag in contact wilde blijven met haar oude middelbare school. Ze ging meteen op kamers, dus dat je de taken als Managing Tutor prima op afstand uit kan voeren, zorgde dat het werk goed in haar leven zou passen. Maar Claire was niet de enige geïnteresseerde. Begeleider Ivar sprak met verschillende kandidaten en koos uiteindelijk voor Claire als opvolger van Emma.
Drie op een rij
“Dat maakte mij de derde Ploum, mijn zus Marije was namelijk weer de voorganger van Emma!” vult Claire aan. Ze vervolgt haar verhaal: “Toen Marije Managing Tutor was, was ik net 12 of 13. Ik was dus helemaal niet bezig met welke bijbaantjes zij deed naast haar studie. We scheelden vijf jaar, dus zij ging uit huis toen ik net op het Coornhert kwam. Op dat moment voelde dat leeftijdsverschil nog erg groot, naarmate je ouder wordt komen je leefstijlen weer dichter bij elkaar en wordt het makkelijker om echte gesprekken met elkaar te voeren over wat je bezighoudt. Toen Marije Managing Tutor was, kreeg ik er dus weinig van mee.”
Van uitdagingen kan je leren
In de tijd dat Emma Managing Tutor werd, was Claire een aantal jaren ouder en ze herinnert zich dan ook meer momenten waarop het ter sprake kwam. “Als Emma moeilijke situaties tegenkwam in het werk, kwam dat wel eens ter sprake aan de keukentafel. Ze vroeg dan aan onze ouders om advies.” Daardoor kreeg Claire vooral de uitdagende kant mee. Maar dat was juist één van de redenen om het stokje van haar zus over te nemen. “We hebben jong geleerd mondig te zijn en deinzen niet terug voor een uitdaging. Moeilijke situaties op een goede manier oplossen, was juist iets wat ik wilde leren.”
Unieke kans: jong geleerd
Maar dat was niet de enige reden voor Claire om Managing Tutor te worden. “TopTutors is een jonge organisatie. De mensen die er werken zijn ervaren, maar jong. Dat zorgt ervoor dat we wel iemand hebben om naar op te kijken, maar er is geen drempel als je om hulp wilt vragen. Daarnaast vond ik het ook gewoon heel leuk om nog iets te blijven doen voor het Coornhert Gymnasium.”
“Ik heb gelukkig weinig te maken gehad met mensen die heel ontevreden waren of situaties die echt heel lastig waren, maar het is wel eens voorgekomen. Dat is denk ik ook heel normaal. Wat uniek is aan deze functie, is dat je er al op jonge leeftijd mee te maken krijgt en dus ook al vroeg leert hoe je er professioneel mee om kan gaan. Later in mijn leven zal ik dat soort situaties namelijk ongetwijfeld nog vaker tegenkomen.” Vervolgt ze haar verhaal.
Veilige start
Moeilijke situaties probeerde ze altijd eerst zelf op te lossen, vertelt ze. “Met mijn zussen had ik de afspraak dat ik in het begin wel om hulp kon vragen, maar vanaf een bepaald moment moet je het ook gewoon zelf kunnen. Echt lastige situaties besprak ik dan met mijn begeleider.” Hem ervaart Claire dan ook als heel benaderbaar: “Hij ging altijd achter me staan en probeerde me verder te helpen. Zo was ik dus ook nooit bang dat hij boos op me zou worden of me terecht zou wijzen. Hij probeerde echt mijn kant van het verhaal te begrijpen en geloofde me altijd.”
Het stokje overdragen
Na twee jaar gaat ook Claire nu stoppen. Haar opvolger zal onder de oud-leerlingen van het Coornhert Gymnasium gezocht worden. Op de vraag wat haar het meeste bij zal blijven van deze tijd bij TopTutors antwoord ze zonder twijfel: “De warme en veilige begeleiding en alle ervaringen die je opdoet. In het begin is elk mailtje spannend. Nu weet ik precies hoe ik alles aan kan pakken. Waar ik het eerst heel erg spannend vond als ouders niet zo tevreden waren of soms zelfs boos waren, weet ik nu heel goed hoe ik daarmee om kan gaan en hoe ik het op kan lossen. Ik heb het vooral ervaren als een fijn en veilig begin van mijn werkende leven.”
Claire had niet verwacht dat dit haar ervaring zou worden. “Ik begon eigenlijk veel meer met de functie omdat het goed uitkwam: ik zocht werk en dit was heel makkelijk op afstand uit te voeren. Het viel goed te combineren met mijn nieuwe drukke leven als student, omdat er geen vaste werktijden zijn én je het lekker vanuit thuis kan doen.”