Afgelopen zaterdag was het de dag van de leraar. Daarom zetten wij graag een tweetal van onze bijlesgevende (bijna) docenten extra in het zonnetje. Het zal vast geen verrassing zijn, maar bijles geven en een onderwijsgerichte opleiding gaan heel goed samen! Daarover praatten we met verschillende van onze tutoren die bijles geven naast hun studie of werk in het onderwijs!
Bijles geven en… lerarenopleiding Frans
Eén van deze enthousiaste tutoren is Laki Rietveld. Laki is Fransdocente en geeft al bijles sinds ze begonnen is met de lerarenopleiding Frans. “Ik begon eigenlijk met bijles geven, omdat ik het leuk vind om kinderen te helpen en hen iets bij te brengen. Niets geeft meer voldoening dan wanneer een leerling bijlessen heeft gevolgd en daarna een veel beter cijfer haalt dan vóór de bijlessen,” vertelt Laki. “Dan weet je dat je de leerling goed geholpen hebt. Dat is zo fijn! Als tutor breng je de leerling iets bij en jij leert zelf hoe jij jouw onderwijs kan vormen naar de leerbehoefte van de leerling. Én, niet geheel onbelangrijk, je bouwt een band op met de leerling, wat het leren alleen maar leuker maakt en het bijlesgeven ook natuurlijk!”
Inmiddels staat Laki al een poosje voor de klas. “Zo voor een hele klas staan, is even wennen. Je hebt 30 verschillende jongeren in de klas met 30 verschillende leerbehoeftes,” vervolgt ze haar verhaal. “Hoe ga je hier nu op inspelen? Dat is te oefenen door het geven van bijlessen! Als je bijles geeft, kan je namelijk jouw les aanpassen aan de leerbehoefte van die ene leerling of van een select groepje leerlingen. Dit is goed, omdat je nu in een kleine setting kan experimenten met verschillende lesmethoden. Jij kan jouw les namelijk helemaal vormen naar die leerling(en). Dit is natuurlijk een stuk lastiger in een klas van 30 met veel verschillende leerstijlen. Je kan je differentiatiestrategieën uitproberen, eigen materiaal maken om dieper in te gaan op de behoefte van de leerling en je pedagogiek verfijnen. Deze kleinschalige manier van lesgeven, zal je voorbereiden en uiteindelijk meer zelfvertrouwen geven als je echt voor de klas gaat staan, voor 30 leerlingen.”
Bijles geven en… lerarenopleiding natuurkunde
Iris Veneman is een andere enthousiaste leraar in opleiding. Zij onderstreept de voordelen van bijlesgeven voor aanstaande docenten. Iris geeft bijles naast de lerarenopleiding natuurkunde: “Ik had door de bijlessen al ervaring met uitleggen en ik kende al veel misconcepten. Misconcepten zijn onjuiste denkbeelden of denkmethodes die er over een bepaald onderwerp bestaan bij leerlingen. Doordat ik daar al ervaring mee had, merkte ik tijdens mijn stage dat ik vakdidactisch, op het gebied van keuzes die ik maakte bij het uitleggen van de stof, al erg sterk was. Dat maakte dat ik me kon focussen op andere vaardigheden tijdens de stage!”
Niet alleen op het gebied van vaardigheden vindt Iris het geven van bijlessen van meerwaarde: “De kennis over natuurkunde zat bij mij nog vers in mijn hoofd, aangezien ik hier wekelijks bijles over gaf. Dat maakte dat ik tijdens colleges de benodigde voorkennis over bepaalde onderwerpen meteen paraat had. Daardoor begreep ik de nieuwe uitleg die ik zelf kreeg sneller!”
Aan iedereen aan te raden!
“Het geven van bijlessen is dus echt van meerwaarde tijdens een lerarenopleiding, omdat je ervaring opdoet én met de lesstof bezig bent” concludeert Iris, “bovendien kan het je in een stap daarvoor bij je studiekeuze al helpen bij het besluit of het docentschap bij je past en welk vak je voorkeur heeft. Ik zou het aan iedereen aanraden!” Laki onderstreept dat volmondig en voegt daaraan toe: “Het is echt een mooie manier om te proeven aan het onderwijs. Helemaal leuk natuurlijk wanneer tutoren zo hun passie voor onderwijs ontdekken!”